Oude eiken keukendeurtjes, een caravanluifel, versleten spanbanden, ongebruikte boekenkast- en beddenplanken, een restje butyltape, overgebleven meubelsiernagels en een restpartij van een uitgebroken schrootjeswand... Wat moet je toch met al dat afgedankte spul? Naar het recycleplein, of... een kano bouwen?
Onder andere geinspireerd door een advertentie uit Kanosport medio 1930: "Om ten volle te kunnen genieten van de kanosport moet Uw scheepje soliede, snel en betrouwbaar zijn. Een dergelijke kano leveren wij U gebouwd vanaf Fl. 35,- compleet met 2 stel Luxe Peddels" - dat is nog eens een prijs! ツ - aan het brainstormen gegaan, het internet afgestruind, hier en daar "de ogen goed de kost gegeven" en aan het schetsen geslagen.
Het uiteindelijk resultaat; een mooie 15 voet skin-on-frame kano
Fragmenten uit een bouwblog winter 2012-2013 - "Recyclen, dát geeft karakter!" :
Naar de houtzagerij - Ayous
Een kano bouwen met enkel het afgedankte materiaal gaat niet lukken. Ik heb wel wat "lengtes" hout nodig. Dus eerst maar eens naar de plaatselijke houtzagerij. Al snel komt een balk van 5 x 60 x 510 cm tevoorschijn. Een beetje curieus soort hout, lichtgewicht en buigzaam! Een proeflat van 2x5 cm wordt gezaagd en de soepelheid van het hout wordt me vrij snel duidelijk. Zowel op de smalle als brede kant; niet verkeerd! De Ayous latten worden op maat gezaagd. Een pot lijm, lak, zakje deuvels erbij. Dat is dan ook zowat het enige nieuw materiaal wat ik verder nodig denk te hebben. Oja.. een doosje nietjes. Al het andere materiaal gaan we hergebruiken!
Zoals grootvader en inspirator altijd zei: "Ai't met wat duvels en 'n pot liem afkunt, woarum zol ie dan dan spiekers gebruuk'n"
Frames tekenen en zagen
De frames uitgezet op papier en met wat puzzelwerk worden boeg, hek en dragers zo voordelig mogelijk uitgezet op de oude boekenkastplanken. Nog wel even een kleine controle: Boordlijsten uitzetten en vastbinden op het frame. Lijkt net echt, maar nog wat kaal. Nu is het wachten op de kiel, zodat de stringers uitgezet kunnen worden en de bouw kan beginnen!
Basis frames als "dragers"
Boordlijsten stomen en buigen
Met wat latten van de schrootjeswand bouw ik me een provisorische stoomkast om de boordlijsten te krommen. Na een paar uur flink stomen het gebogen hout naar binnen op de stellage. Na een paar dagen zijn ze droog genoeg om te verwerken.
Buitenste boordlijsten, de kano krijgt vorm
Middelste frame (v.v. tijdelijke thwart) geplaatst om de (nog ruwe) buitenste boordlijsten op lengte uit te meten.
Op de kop afschuinen en met spanbanden op druk tegen de boeg. Voorlopig nog zonder bevestigingen, zodat de 4 andere frames op positie kunnen worden gezet. Op plm. 1 tot 1.3 meter van de boeg moeten de boordlijsten ietwat "strakker" naar elkaar toe getrokken. Dat wordt nog even "uitkienen". Zo.. nu even op de kant, de kano krijgt al aardig vorm. het is wat passen en meten zo in de gang. Zaagtafel uit - zaagtafel in. Na het werk 's avonds alles omhoog hijsen om weer wat leefruimte maken... Maar voorlopig loopt 't voorspoedig.
Na gedaan werk omhoog hijsen in de "werkplaats"
Stringers uitlijnen
Stringers uitlijnen om daarna de frames definitief te bewerken. Vanuit het midden alles opbinden en schuiven tot de juiste positie is bereikt. Aftekenen en alles kan weer uit elkaar. Definitieve frames verlijmd op de kiel. Buitenste boordlijsten schaven en verlijmen op de frames. Om-en-om vanuit het midden naar boeg en hek toegewerkt om zo de spanning vanuit de frames op de kiel te blijven coördineren. De losse delen "zwabberen" naar alle kanten, dus eerst even tijdelijk opknopen. "Deuvelen", lijmen, uit laten harden en hopen op droog weer morgen, om de stringers en binnenboordlijsten nog wat te schaven.
Eiken thwart
Van de week twee eiken latten in de klemmen gezet (waar oude keukendeurtjes al nie goed voor zijn ;-) Afgewerkt tot een mooie thwart. De eerste binnenlijst op maat en (tijdelijk) geplaatst. Nu eerst de verbindingsblokjes tussen binnen- en buitenlijst uitzetten. Tussen de sneeuwbuien door lekker buiten al het voorwerk kunnen doen. Er zit weer "schot" in de bouw!
Bankjes en thwart geplaatst
Voorbereiding bankjes
De overbodige eiken keukenkastdeurtjes komen nog steeds goed van pas. Op een enkel stukje na: een ingefreesd scharnierpunt mooi "wegwerken" met een nieuw stukje hout. Het eiken flink in de lak en de zitting spannen met onze állereerste spanbanden. Best wel wat uitgesleten hier en daar, maar in combinatie met 2 andere oude spanbanden alsnog een stevig zitvlak. De bank voor in geel/rood, achter (ietwat smaller) rood/rood. íetsje verkleurd.. een kniesoor die... Bovendien nog mooi twee "korte" spanners van nét een meter over gehouden. Toch handig om even snel wat bij elkaar te trekken.
Even Apeldoorn bellen?
Kom je 's morgens naar beneden en... ARCH..@!$#@!#@!@!$$$$ .... Wordt dat even Apeldoorn bellen!?? Of..? Verdorie!.. een "knapper" op het meest cruciale punt: het midden van de boot, de meeste spanning. Flink wat lijm, wat extra deuvels, alles in de klem en weer voor elkaar. Pff..
Klein tegenvallertje
Eindelijk... naar buiten!
De winter is voorbij! Het werd eens tijd ook. Mooi zonnig weer en wat wind. Een prima weekend om het frame in de lak te zetten. Buurman J. kijkt zeer verbaasd. "Wat is dat nou Joh?" - "Ik heb nog een paar mooie schragen in de schuur, dat werkt een stuk handiger." Inderdaad.. bedankt! Na het uitharden van de laklagen bevestig ik op gemak op de dwarslatjes (uit de oude beddenplanken) de voorgelakte dunne plankjes op de bodem; 10x50, 7x28, 7x28,5 9x95, 9x96; alles op 5cm breed. Meer afval dan bodem, maar OK.. weer wat schrootjes gerecycled!
Eindelijk... naar buiten!
"Spannend"
Tijd voor het "spannendste" moment. Met een kaal frame kun je tenslotte niet varen. Het oude luifel wordt uitgerold over het frame en stukje bij beetje vanuit het midden opgespannen. Het nog mooi grijze canvas is voorzien van een dun laagje kunststof. Waterdicht dus van boven, mits je er tijdens een regenbuitje onder wil zitten. Is het ook waterdicht tijdens het varen?
Het materiaal heeft best nog flink wat rek. Voorzichtig spannen, goed opletten, bij teveel rek trek je de kunststoflaag open (van te voren wel even getest natuurlijk). Boeg en hek over elkaar geslagen en afgedicht met een restje flexibele butyltape.. Even "trommelen" Zo, zeg.. dat zit lekker strak! Tijd voor de eerste proefvaart!
Nog even afdichten en dan.. proefvaren!
In "karakter" afwerken
De eerste "kale" proefvaart is goed bevallen. Tijd om de kano netjes af te werken. De nietjes van het canvas mooi weggewerkt met een dun latje over de boordlijsten. De mooie nieuwe sticker "solokano.nl" prominent op de boeg.
En nog twee mooie dekjes van canvas op boeg en hek spannen. Afwerken met wat overgebleven meubelsiernagels.
Recyclen, dát geeft pas karakter!
Eerst proefvaren, dan pas afwerken
En dan.. kanovaren!
Een mooie natuurroute rijker
VeluweRally 2013