Home · Blog · Dat je dan een hartverzakking krijgt is logisch?

Dat je dan een hartverzakking krijgt is logisch?

Bij het zien van de deze foto (kwam afgelopen week even voorbij in mn tijdlijn) vraag je je inderdaad af of deze kajakvaarders zich wel beseffen of zij de binnenvaartschipper uberhaupt wel genoeg ruimte laat om te manouvreren. Kanovaarders die op de vaarroutes van binnenvaartschepen peddelen hebben over het algemeen toch wel enig bewustzijn van de gevaren en risico's op dit soort trajecten zou je denken.

kajakvaren en beroepsvaart Bewust van de risico's op het water
De leden van kanoverenigingen, direct aan de druk bevaren scheepvaart-routes, zijn zich over het algemeen goed bewust van de gevaren en risico's op het water. Zij worden bij elk toertje wel geconfronteerd met flinke boeg- en hekgolven, weten voldoende afstand te houden en laten zich zien aan de schipper. Immers de "dode hoek" van een beetje vrachtschip is verraderlijk lang! Te dicht langsop varen is taboe. Zuiging trekt een lichte kano maar al te snel naar het schip. Hier wil je toch niet varen?! :

zuiging varend vrachtschip Varen doe je samen!
Deel je als kanovaarder het vaarwater met de beroepsvaart, zorg dat je je bewust bent van zowel regels als risico's. (nog) Niet op de hoogte? Neem eens een kijkje op de site van Varen doe je samen Dé voorlichtingscampagne voor recreatie- en beroepsvaart gericht op veilig varen. Een informatieve website met diverse folders, een App en zéér handige vaartips! En.... Ook informatief voor de jongens met veel PK's aan hun spiegel die menen leuk te zijn om met hun speeltje even kort langs je kano te spuiten en proberen de peddel uit je hand varen!
Ook als kanovaarder blijft je een "hartverzakking" soms niet bespaard ;-)

vaart minderen?

Varen doe je samen!